Drap eller mord
Johnny Larsen
2006-06-28 19:11:41 UTC
Finnes det noe forskjell på drap og mord?

Johnny
Martin Strand
2006-06-28 19:13:41 UTC
Post by Johnny Larsen
Finnes det noe forskjell på drap og mord?
Ifølge ordboka* er mord det samme som et overlagt drap, slik at det altså
er både drap og mord om du skyter naboen i morgen, men bare drap om du ved
et uhell kjører over ham.

*
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=drap&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=begge&s=n
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=mord&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=begge&s=n
Martin Strand
Johnny Larsen
2006-06-28 19:45:07 UTC
Mente også det (har lest dine lenker før)
To situasjoner:
Mannen var tiltalt for drap, men ble dømt for mord.
Mannen som var en drapsmann, ble dømt som morder.
_____________________
Jeg har brukt ordene likestilt i tale og skrift. Her må jeg lære å skille.

Takker
Johnny
Martin Strand
Ivar S. Ertesvåg
2006-06-28 19:54:29 UTC
Post by Johnny Larsen
Mente også det (har lest dine lenker før)
Mannen var tiltalt for drap, men ble dømt for mord.
Det kan vel ikkje tenkjast. Ingen vert dømd for noko meir enn han er
tiltala for.
Post by Johnny Larsen
Mannen som var en drapsmann, ble dømt som morder.
_____________________
Jeg har brukt ordene likestilt i tale og skrift. Her må jeg lære å skille.
I eldre tid var det eit skilje mellom mord og drap ved at det var mord
dersom gjerningsmannen var ukjend (løydrap) og drap dersom han var kjend
eller gav seg til kjenne. Dei snakka om å "lyse på seg drapet".
Johnny Larsen
2006-06-28 20:05:50 UTC
Post by Ivar S. Ertesvåg
Post by Johnny Larsen
Mente også det (har lest dine lenker før)
Mannen var tiltalt for drap, men ble dømt for mord.
Det kan vel ikkje tenkjast. Ingen vert dømd for noko meir enn han er
tiltala for.
Her tenkte jeg på at en person som, for eksempel, har kjørt over en annen
person med vitner til stede. Personen har vitterlig drept noen, men i
ettertid viser det seg at det hele er med overlegg.
Johnny Larsen
2006-06-28 20:08:08 UTC
En kan vel bli tiltalt for drap, og bli uskyldig i handlingen?

Johnny
Ivar S. Ertesvåg
2006-06-28 20:42:47 UTC
Post by Johnny Larsen
Post by Ivar S. Ertesvåg
Post by Johnny Larsen
[...]
I så fall må tiltalen utvidast før domen; og då er han tiltala for
overlagt drap - og vert evt. dømt etter ein slik tiltale.
Så lenge han ("berre") er tiltala for (forsettleg eller aktlaust) drap,
kan han ikkje dømast for overlagt drap. Dette har med rettstryggleik å
gjere. Han har rett til å forsvare seg mot ein tiltale, utan å ta høgde
for at retten skal finne på å gå ut over tiltalen.
Ivar S. Ertesvåg
2006-06-28 20:44:28 UTC
Post by Johnny Larsen
En kan vel bli tiltalt for drap, og bli uskyldig i handlingen?
frikjend, meiner du? eller uskuldig dømd?

Det første er ikkje så uvanle; det andre har nok skjedd.
Kjell Ove Hattrem
2006-06-29 11:27:18 UTC
Post by Johnny Larsen
Finnes det noe forskjell på drap og mord?
Så vidt jeg har forstått, brukes "mord" lite i juridisk sammenheng, der
"drap" er det vanlige begrepet.

Jeg har også sett "selvdrap" brukt av jurister (ordet altså).
Kjell Ove Hattrem
Hans Georg Schaathun
2006-06-29 20:56:33 UTC
On Wed, 28 Jun 2006 21:13:42 +0200, Martin Strand
<***@gmail.com> wrote:
: På Wed, 28 Jun 2006 21:11:41 +0200, skrev Johnny Larsen <***@vet.com>:
:
[...]

Den store forskjellen mellom ordene ligger vel heller i ladningen?
Drap er neutralt, mens mord er sterkt negativt. Drap er noget
som skjer, mord er noget svikefullt -- det virker konsistent med
den tradisjonelle bruken av «mord» om lønndrap.

Lovlige henrettelser er i aller høyeste grad overlagte. Når de
omtalelses som «mord», gjøres et politisk poeng; det er ikke den
normale ordbruken.
--
:-- Hans Georg http://www.ii.uib.no/~georg/

`This Universe never did make sense; I suspect that it was built
on government contract.' (Heinlein)
Harald Ljøen
2006-06-29 23:03:21 UTC
Post by Hans Georg Schaathun
Drap er neutralt,
Øh,... javel? Ikke i straffeloven, iallfall :-/
--
harald

"det er tydelig at du har levet hele livet uten å ta til deg kritikk."
- Erik Naggum
Hans Georg Schaathun
2006-06-30 08:57:15 UTC
On Thu, 29 Jun 2006 18:03:21 -0500, Harald Ljøen
<***@gmail.com> wrote:
: Hans Georg Schaathun wrote:
:
: > Drap er neutralt,
:
: Øh,... javel? Ikke i straffeloven, iallfall :-/

Unnskyld da. Jeg mente å skrive «"drap" er neutralt».
Det er ikke akkurat noget straffeloven har nogen mening om.

Knut
2006-06-30 15:04:11 UTC
Post by Johnny Larsen
Finnes det noe forskjell på drap og mord?
En slakter er vel ingen morder, men han dreper jo. Kanskje det kan være en
forskjell når det kommer til hva som dør. Å drepe et menneske er et mord,
men å drepe en sau er vel ikke mord, men drap.

Jeg har i alle fall aldri forestilt meg at middagen min er et resultat av
et mord. Men et drap, joda. Jeg spiser jo ikke levende dyr.

Shabbat shalom, forresten.

Mvh. Knut.
--
Knut Heidelberg
http://heidelberg.no

"Teologiske Spekulationer om Guddommens natur
interesserer mig lidet – især fra religiøst Standpukt."
(Hans Tambs Lyche, norsk unitarprest, 1895.)
Pernille Nylehn
2006-07-01 10:46:20 UTC
Post by Knut
Post by Johnny Larsen
[...]
Å drepe et dyr synes jeg høres litt kunstig ut. Man slakter en sau,
tror jeg. Eller avliver. Drap er i min verden noe man gjør med/mot et
menneske.
Pernille Nylehn
Keera Ann Fox
2006-07-01 10:57:11 UTC
Post by Pernille Nylehn
Post by Knut
Post by Johnny Larsen
[...]
Drap gjelder for dyr, mener jeg. For meg har slakt, avliving og drap 3
forskjellige motiver: Slakte gjør man for å få mat. Avlive er noe en
veterinær ofte må gjøre. Drap er når pervoer henger naboens katt i
stålwire.
--
Keera in Norway * Think big. Shrink to fit.
http://home.online.no/~kafox/
Pernille Nylehn
2006-07-01 11:03:42 UTC
Post by Keera Ann Fox
Post by Pernille Nylehn
[...]
Ok. I den siste betydningen er jeg enig i at drap er et gangbart ord.

Ellers er det ikke helt sjelden at dyr avlives av andre enn
veterinæren. Kattunger, f eks. Hunder. Større dyr om nødvendig. Men da
på en litt mer human måte enn den med stålwire.
Pernille Nylehn
Knut
2006-07-01 18:14:51 UTC
Post by Pernille Nylehn
Post by Knut
Post by Johnny Larsen
[...]
Vi sier jo at ulv dreper byttedyrene sine. Det gjør dem ikke til mordre,
men i det øyeblikk de dreper et menneske, da er ulven morder.

Stemmer ikke dette?

Mvh. Knut.

Pernille Nylehn
Pernille Nylehn
=?utf-8?Q?Harald_Lj=F8en?=
2006-07-01 19:35:55 UTC
Post by Knut
Vi sier jo at ulv dreper byttedyrene sine. Det gjør dem ikke til
mordre, men i det øyeblikk de dreper et menneske, da er ulven morder.
Stemmer ikke dette?
Bare hvis du har forstått så lite at du tillegger ulven menneskelige
egenskaper.

- Erik Naggum
Jo Stein
2006-07-01 19:48:48 UTC
Post by Knut
Post by Pernille Nylehn
[...]
Når vi mennesker ikke har noen nære slektninger på stamtreet,
er årsaken trolig den at vi har drept og spist alle sammen.
Er det da drap eller mord?

http://en.wikipedia.org/wiki/Neandertals
"competition between Neanderthals and Homo sapiens sapiens for
available resources may have caused the extinction of the
Neanderthals."
--
jo
In science you don't have to be polite, you just got to be right.